پیامک با تلفن ثابت

سمیع ‌الله صادقی معاون توسعه و مهندسی مدیر عامل شرکت مخابرات تهران در خصوص برقراری ارتباط پیامک تلفن ثابت با اپراتورهای تلفن همراه، گفت: قرارداد اینترکانکشن با همراه اول امضا شده و هم اکنون ارتباط پیامکی بین تلفن ثابت و همراه اول نیز برقرار است. برای برقراری ارتباط سرویس پیامک تلفن ثابت با اپراتور دوم تلفن همراه نیز مذاکراتی انجام شده اما این مذاکرات نهایی نشد.

مشکل عمده در سرویس پیامک تلفن ثابت، نداشتن گوشی تلفن ثابت است. در حال حاضر گوشی تلفن ثابت با امکان ارسال و دریافت پیامک با حداقل قیمت ۲۵ هزار تومان در بازار وجود دارد؛ اما مدل‌ها متنوع نیست.

برای حل این مشکل، می توان از کامپیوتر به جای گوشی تلفن استفاده کرد. در این رابطه، چند نرم افزار وب پایه و صندوق صوتی و پیامکی شماره‌های مختصر شده، توسط مخابرات ارائه شده اند.

در روش اول یا نرم‌افزاری کاربر باید یک نرم افزار به نام “پیاثا” را از سایت شرکت مخابرات تهران دانلود و روی کامپیوتر خود ذخیره کند؛ این روش علیرغم را‌ه اندازی، هنوز کاملا عملیاتی نشده است. در حال حاضر در هر ماه حدود یک و نیم میلیون تا دو میلیون پیام کوتاه با این نرم‌افزار ارسال و دریافت می‌شود.

روش دوم، روش “وب بیس” است که کاربر باید از شرکت مخابرات نام کاربری و پسورد بگیرد؛ این روش نیز علیرغم نهایی شدن هنوز عملیاتی نشده است. عملیات راه‌اندازی هر دو سرویس به اتمام رسیده است.

روش سوم، “یکی شدن صندوق صوتی و پیامکی در شماره‌های مختصر شده” است. در این روش شماره تلفن و صندوق ارسال و دریافت پیامک در شماره‌های مختصر شده ۴ و ۵ رقمی یکی می‌شود که کاربر باید از شرکت مخابرات یوزرنیم و پسورد بگیرد. پیش بینی می‌ شود که استقبال از این امکان جدید، زیاد باشد. در حال حاضر تعداد دارندگان گوشی با این امکان، درصد خوبی را ندارد و هم اکنون حداکثر ۲ هزار نفر تا ۳ هزار نفر این گوشی‌ها را خریداری کرده‌اند.

پیش بینی می‌ شود با راه‌اندازی نرم‌افزار “پیاثا”، سرویس “وب بیس” و سرویس صوت و پیامک شماره‌های مختصر شده، استقبال مشترکان ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یابد.

همیشه در رابطه با این سرویس، یک سری مشکلات فنی وجود داشت که باعث شد خیلی جدی حرکت نکنیم که این مشکلات امروز حل شده است. تاکنون مدل گوشی‌های با امکان ارسال و دریافت پیامک تلفن ثابت، بسیار محدود بوده است؛ اخیرا چند مدل گوشی جدید وارد بازار شده اند.

نظرات بسته اند